ATIPWN

Zaginione dziecko na imprezie masowej

Coraz więcej imprez masowych jest przeznaczonych dla rodzin z dziećmi. Ma to swoje silne uzasadnienie ekonomiczne i z pewnością będzie trendem rozwijającym się. O ile wyszkolony ochroniarzy nie (powinien mieć) problemów z pijanym agresorem, o tyle spanikowane dziecko przerasta możliwości wielu osób. Dlatego warto poznać zasady współpracy z kimś takim.

10009354 661422223919257 571706960 n

Kontakt z dzieckiem

Najczęstszą sytuacją, w której personel ochrony ma do czynienia z dzieckiem to zagubienie. Ochroniarz może wyłapać takie dziecko w tłumie, albo jakiś przypadkowy świadek może je przyprowadzić. W tej drugiej sytuacji, gdy to ktoś przypadkowy je przyprowadza pierwszy etap, czyli uspokojenie dziecka mamy za sobą. Jeżeli to nam przyjdzie zmierzyć się "pierwszą rozmową" z dzieckiem musimy być przygotowani na to, że zacznie ono uciekać – w sytacji stresowej może bardzo silnie i emocjonalnie potraktować przestrogi rodziców o "nierozmawianiu z nieznajomymi". Takie dziecko jest przerażone i spanikowane. Dlatego bardzo ważne jest zdobycie jego zaufania. Absolutna podstawa to rozmowa z dzieckiem na poziomie jego wzroku. Podczas rozmowy z dzieckiem kucnij, aby być na jego poziomie. Przedstaw się i spytaj jak ma na imię. Jeżeli jest się w uniformie służbowym bardzo dobrym rozwiązaniem będzie nawiązanie do munduru policjanta. Warto mu wytłumaczyć, że pełni się podobną do niego funkcję w danym dniu. Dzieci bardzo często nauczone są, że policjant to ktoś, kto pomoże – osoba godna zaufania. Przywołując postać policjanta wzbudza się w dziecku zaufanie.

Wyjaśnij dziecku, że jesteś tu, aby mu pomóc. Spytaj się czy ma jakiś kontakt do opiekunów. Czasami dzieci dostają smyczki z danymi kontaktowymi lub znają na pamięć numer telefonu do rodziców.

Pamiętaj żeby nie traktować dziecka protekcjonalnie. Jedyny efekt jaki można w ten sposób osiągnąć to pogorszenie współpracy. Zamiast sformułowań "chodź ze mna do punktu a" powiedz "co myślisz o tym, żebyśmy poszli do punktu a? Będziemy mogli tam spokojmie porozmawiać". Po drodze spróbuj zebrać wywiad. Skąd jest, z kim przyszło, jak mu się podoba w szkole itd. Takie "zagadane" dziecko jest znacznie spokojniejsze, skupia się na rozmowie, a nie na emocjach. Jeżeli dziecko odpowie przykładowo, że przyszło z tatą zapytaj czy lubi grać z nim w piłkę lub w co lubią się wspólnie bawić, a dopiero potem zapytaj czy pamięta, gdzie widział tatę ostatni raz. Takie informacje mogą być rownież przydatne policji w przypadku braku zgłoszenia się rodziców.

Dzięki partnerskiemu podejściu, dziecko ma poczucie wpływu na samego siebie. Podczas rozmów ze starszymi dziećmi unikaj zdrobnień. Dzieci lubią być traktowane jak osoby samodzielne i dorosłe.Pochwal zachowanie dziecka – podkreśl jego dojrzałość i spokój. Po odnalezieniu dziecka należy od razu poinformować centrum dowodzenia. Informa

Jak rozmawiać z rodzicem

Weź poprawkę na stan emocjonalny rodziców. Są przestraszeni i zdenerwowani dlatego mogą przyjąć postawę roszczeniową. Możecie usłyszeć wypowiedzi "czemu nic nie robicie?" albo "no znajdźcie go!". Nie należy tego odbierać personalnie. Prawidłowym zachowaniem jest podejście wspierające. Podczas rozmowy zbierz jak najwięcej danych o dziecku. Jak jest ubrane, jak wygląda, kiedy i gdzie ostatni raz je widzieli i czy dziś dziecko na coś przewlekle choruje. Zebrane informacje przekaż kierownikowi ds. Bezpieczeństwa który poinformuje pozostałe służby oraz w razie potrzeby uczestników wydarzenia.

Dobrze, aby cały czas jedna osoba opiekowała się takimi rodzicami aż do czasu znalezienia dziecka. Jest to nie tylko wymagane ze względu na "sztukę", ale wpływa również na pozytywny wizerunek imprezy i firmy ochroniarskiej. Błedy które najłatwiej popełnić to:

  1. Obwinianie rodziców - w sytuacji zaginięcia dziecka najważniejsze jest jego odnalezienie. Wszelkie zbędne uwagi nie pomogą a tylko mogą wzbudzić agresję u rodziców
  2. Obietnice bez pokrycia - nigdy i pod żadnym pozorem nie składaj pbietnic bez pokrycia. Stwierdzenia "zaraz się znajdzie"  albo "zawsze się znajdują" może budzić nierealne oczekiwania względwm ochrony. O wiele bezpieczniejsze jest używanie fraz "robimy wszystko co w naszej mocy", "wszyscy są już poinformowani" itd. Daje poczucie podjęcia realnych działań bez obietnic bez pokrycia.

Pamiętajcie, że w sytuacjach trudnych oraz kryzysowych służy ochrony są zawsze na świeczniku. Od naszego profesjonalnego zachowania będzie zależeć opinia jaką wystawii nam opinia publiczna.

Za pomoc opracowaniu tekstu dziękuję w tekście bardzo dziękuję Magdzie z bloga pedagogpomaga.pl.


Autor: Łukasz Stępień

O autorze: Redaktor naczelny bloga kryzysowo.pl. Bezpieczeństwem zajmuje się od ponad 8 lat. Absolwent Akademii Medycznej, Akademii Obrony Narodowej oraz Collegium Civistas. Zawodowo zajmuje się szkoleniami i edukacją w bezpieczeństwie. W wolnych chwilach lider ochrony w amerykańskiej firmie z branży chemicznej.

7 copy

Podziel się tym tekstem na:

Submit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Biuletyn Portalu

Patronujemy

ATIPWN2 

Blog

baner na OIM2

Jesteśmy na Facebooku